Szmog: kitiltsák-e a dízelautókat a fővárosi közlekedésből?

Oszd meg másokkal!

Desktop
a kép illusztráció

Tavaly novemberben szigorítottak a budapesti szmogrendeleten. Most pedig a németek fogadtak el új szabályt a régebbi dízelautók kitiltásáról.

 

A németek most úgy rendelkeztek, hogy ki lehet tiltani az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű városokból Németországban. A német környezetvédelmi hivatal  becslése szerint a nitrogén-dioxid-szennyezés több mint 60 százalékban a dízelmotoroknak tulajdonítható, így számos helyen lehet alternatíva a dízelek kitiltása a legszennyezettebb vagy legsűrűbben lakott településrészekről. 

A budapesti szmogrendelet korábban úgy rendelkezett, hogy szmogriadó riasztási fokozata idején - a téli időszakban minden nap 6-tól 22 óráig - azon gépjárművek közlekedésének korlátozását vagy tilalmát rendelték el, amelyek forgalmi engedélye 0-s, 1-es, 2-es, 3-as vagy 4-es környezetvédelmi osztályt jelölő kódot tartalmazott (vagy nem tartalmazott ilyen kódot), tehát alapvetően az Euro 2-es vagy annál is szennyezőbb járműveket érintette a szabályozás, függetlenül attól, hogy benzin- vagy dízelüzeműek voltak.

A tavaly novemberben elfogadott módosítás azt írja, hogy a budapesti riasztási fokozat korábbi forgalomkorlátozási szabályaival megegyezően, azokat kiegészítve bevezetik a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmának tilalmát is. Az "élelmiszer-áruszállító gépjárművek célforgalma" 6-tól 10 óráig lesz megengedett a forgalomkorlátozott napokon.

Október 1-jén pedig hatályba lép majd a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú (Euro 3-as dízelüzemű) gépjárművek fővárosi riasztási fokozat alatti forgalmának korlátozása. Így a korlátozott járművek aránya - a 2015-ös adatok alapján - egyharmadról gyakorlatilag 40 százalékra emelkedik.

Ezt követően, 2019. október 1-jén hatályba lép a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú (Euro 4-es dízelüzemű) gépjárművek riasztási fokozat alatti korlátozása. Ezzel gyakorlatilag minden második járművet érint majd a korlátozás.

Mit gondoltok: el tudnátok képzelni egy, a németekhez hasonló szigorítást Budapesten is?

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?